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Sinyora Rosa Seser: ¿diu vosté que’l Marqués de Denia no fea de traductor de valenciá?

Publicado en: El Palleter, Las Provincias

Ricart García Moya

duque-de-lermaEn idioma valenciá tenim certes veus polisémiques com marcolfa (de Marcolfa, mare de Bertoldino en l’Astutie solitissime di Bertoldo, del it. Croce) que’s diu de la dona astuta, que fa acció moralment lleja en disimul, que‘s com la sinyora Rosa Seser fa a vegaes fil de cagarcos. Tot lo que ampoma heu catalanisa; y, en ciutat chicoteta, el cárrec d’archivera municipal dona valor de lley a lo que escriu y als conceptes que asolta la, per atra banda, educá mauleta.

Al visitar l’archiu de Denia em doní cónter que l’archivera Seser es mereixía eixe prémit catalaniste ‘Tardor 2011’ (‘otony’ en valenciá cult, del lletí autumnus, que doná el fr. automne, it. autunno, port. outono, val. otony, etc.). El galardó l’arreplegá Seser de mans d’una troupe estrafalaria, en eixemplars com Cocacola Baldoví, artiste que fa la monquilí en el Congrés de Madrit.

Rosa Seser es especialista en el marqués de Denia o duc de Lerma. De fet, dasta ha coordinat encontres y cursets ahon donava llum referent a:

“las nuevas posturas historiográficas sobre la controvertida figura del Duque de Lerma, privado del rey Felipe III, su papel como Marqués de Denia y el estudio detallado…” (UNED, El Duque de Lerma y el marquesado de Denia, Coordinadora: Dª Rosa Seser. Denia, 2010)

Per tant, com Seser coneix vida y milacres de Fernando de Rojas Sandoval y Borja, marqués de Denia y duc de Lerma, li preguntí si havía trobat més documentació sobre la faceta de traductor de valenciá pera’l soberá Felip III d’Espanya (II de Valencia). L’erudita, en mija sonrisa de conill, em digué que eren suposicions sinse fonament, y que may havía vist un document relatiu a eixa activitat del duc de Lerma. Pera donar força al seu veredicte, en expresió de suficencia, em digué:

«Mire, si el marqués de Denia era castellá, ¿cóm anava a coneixer el valenciá?» (Seser i Pérez, especialista en el marqués de Denia).

Tenía rahó en part. Efectivament, Fernando de Rojas Sandoval y Borja havía naixcut en Tordesillas (a.1553), pero era un Borja dasta els nyitols, de la mateixa sanc que’l duc de Gandía St. Francesc de Borja y el Papa Borja; que sí parlaven valenciá. El marqués de Denia —inmortalisat per Rubens y, també, per lo molt que furtava—, es sentía valenciá, y la noblea del Imperi d’Espanya heu sabía. Aixina, el flare Fonseca comentava:

“y aconsejándose su Magestad en negocios graves con el Duque de Lerma, que era valenciano, y tenía buena parte de sus Estados en aquel Reyno” (Fonseca, Damián: Justa expulsión de los moriscos, Roma , 1612, p.205) El mateix croniste donava validea a lo dit, per haver vixcut molt de temps en el Reyne de Valencia:

“de todas estas cosas tengo noticia, por averme (sic) criado en aquel Reyno de Valencia, y aver vivido en el, por espacio de veynte años” (Fonseca: Justa expulsión de los moriscos, Prólogo, Roma, 1612)

De totes formes, fa molts anys doní a coneixer lo que havía trobat en l’ACA: que’l Marqués de Denia era traductor de valenciá pera’l rey d’Espanya.

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L’artícul es publicá el 24 de setembre de 1996 en el diari Las Provincias, molt llegit en Denia. Per tant, ¿quí pot créurer que Rosa Seser, archivera de Denia y especialista en eixe personage, estiga tant en Babia que no sapia, que no conega, que no haja parlat d’astó en cap dels especialistes en el duc de Lerma?. Atre preguntat pera Seser. Si, per eixemple, yo haguera trobat un document ahon es diguera que’l marqués de Denia —auténtic rey d’Espanya en el 1600—, fea de traductor de catalá, ¿heu desconeixería Rosa Seser? Apostaría ma vida a que la sinyora Seser donaría la reproducció del document en tots el panflets que editara l’Ajuntament de Denia y, ademés, ficaría en jagantesques lletres roges lo de ‘traductor de català’. Els que ampomen prémits ‘Tardor’ son aixina. Lo que seguix, resumit, es l’articul ahon donava a conéixer que’l marqués de Denia traduía la llengua valenciana al soberá: Lo que seguix, resumit, es l’articul ahon donava a conéixer que’l marqués de Denia traduía la llengua valenciana al soberá:

El Marqués de Denia, traductor de llengua valenciana

(Las Provincias, 24/ 09 /1996)

Esbelto, inteligente, elegante, hierático y máxima autoridad en España; lo tenía todo, pero era gafe:

«Yendo a Valencia, al entrar el Rey y el duque de Lerma en la barca de Arganda, no entraron, y los que pasaron en ella se hundieron. En Valencia, haciéndole al Rey salva los mosqueteros, reventaron los mosquetes. Como los valencianos no consintieron dar las almadrabas al duque, regresaron a Madrid sin hacer Cortes y se fueron al Escorial, y aquella noche se quemaron los cuatro cuartos de la casa; fue de espantar» (Bib. Nacional, Ms. 9856)

Dejando el festivo introito, lo cierto es que el duque de Lerma (en el Reino de Valencia preferían llamarle marqués de Denia) controlaba el poder y, como valencianohablante, traducía los documentos dirigidos al monarca. Así, el 11 de enero de 1599 llegaba a Madrid una relación de la entrada real en Valencia, indicando a:

«Vuestra Majestad la mande ver, aunque escrita en lengua valenciana, pues podrá servir de intérprete el marqués de Denia» (ACA, L. 1350).

Esta fórmula se repite en otros legajos. Los textos traducidos por «el de Lerma» (así conocido en Castilla) contenían estructuras léxicas que han permanecido respetadas hasta ahora, por ejemplo: «gran número de joyes y lo demés; sarau en la Llonja», frases que los inmersores y políticos melifluos transforman en «gran nombre de joies i la resta; sarau a la Lotja»; es decir, en el mixtifori del IEC.

El poderoso Lerma sonreiría bajo el bigote si, supongamos, leyera «adresa» como sinónimo de «domicili»; y no es que desconociera el término, pues tradujo frases como estas: «Esta ciutat adresará carrers y lo portal de S.Vicent». Para un valenciano como él, la connotación del vocablo coincidía con la expresada por el notario Carlos Ros en 1764: «adréç» equivalía al castellano aderezo, no a vivienda o domicilio. El duque no hubiera consentido la imposición de caprichos léxicos escogidos entre arcaismos y neologismos por los filólogos del IEC.

Con el duque de Lerma se medían palabras y títulos. En «Relaciones Universales del Mundo» (Valladolid, año 1603) citan a Barcelona como «cabeza del condado de Cataluña» (f. 3), y no es errata de imprenta, sino el título correcto de la expansionista región. La obra está «dirigida a don Francisco Gómez de Sandoval, duque de Lerma». Respecto a la claudicación ante el catalanismo ‘adreça’ por parte de nuestras débiles instituciones (vean recibos de Hacienda, Telefónica, Universidad, etc.) tiene que ver con el razonamiento del lingüista Alvaro Gálmes:

“El carácter dialectal de un idioma se manifiesta por el sentimiento de inferioridad de quien lo practica, pues considera su habla como perteneciente a un estrato cultural más bajo que el de la lengua general».

Y no hay pueblo más acomplejado que el valenciano respecto al castellano y catalán. Hasta en las islas Feroe, con menos habitantes que Alcoy, presumen de un idioma que apenas se distingue del danés, y la ínclita TV española —autista respecto al valenciano— con motivo del partido entre España y Feroe ensalzaba su singularidad idiomática. ¡Vaya cambio con la situación del Reino en 1599!

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Com Rosa Seser, especialista en catalanisar Denia, seguirá ignorant esta documentació, reproduixc sanseres les cartes que ningú catalaniste vol vórer; encá que, retallaes, les vaig publicar en ‘Historias del idioma valenciano’ (a. 2003, p.78). Per cert, d’este llibre es copiaren les reproduccions que du el llibre de la meua amiga Dª Teresa Puerto.

Rosa Seser y sa rondalla mauleta

L’Ajuntament de Denia, en dinés del contribuyent trau publicacions cares, en paper del bo y a tot color, pera arrailar el catalanisme. Tenen tonellaes d’eixemplars y la sinyora Seser els endosa al primer que cau per l’archiu de Denia. U d’ells du de títul ‘Itinerari Històric. Un passeig per Dénia recordant la Guerra de Successió”. Els perpetradors d’ell son Josep Ivars Pérez, ‘Premi Tardor 2008’, y Rosa Seser, ‘Premi Tardor 2011’. Com el sinyor Pérez es arquitecte, intuixc que sa contribució al panflet es reduida, per ser l’archivera Pérez qui deu tíndrer més fum d’imprenta per sa formació de Lletres.

Asoles he parlat una vegá en ella, el dilluns 27 de giner d’este 2014. La conversació es llimitá a lo mínim, en preguntes que, poquet a poquet, feen que Seser em guipara sinse enténdrer que fea allí y qué pretenía. Pera no pédrer temps, destacarem l’anronia que te de reproduir el divulgat dibuix anacrónic d’Argemí, el de la falsa proclamació en Denia del archiduc Carlos d’Austria:

«el 18 d’agost de 1705 proclama Rei de València l’arxiduc Carles a Dénia»

(Rosa Seser: La Guerra de Successió, Ajunt. de Dénia)

Deixant abanda que ‘archiduc’ s’escriu en –ch-, del lletí archi y fr. duc > fr. archiduc, val. archiduc, cast. archiduque, ingl. archduke (val. “archiduc”, Porcar: Dietari, 1599), l’archivera Seser desconeix, per lo vist, que’n el Reyne de Valencia no teníen el protocol castellá de Proclamació; aixina que’l ausent archiduc (amagat en altamar raere dels acollonants canons del Ranelagh y el Britannia) no podía ser nomenat rey dels valencians (asoles era llegítim si fea Jurament dels Furs de la Ciutat y Reyne de  Valencia).

Desde temps de Joan Fuster, u dels anacrónics documents furris que’ls catalaners eixhibixen com a leitmotiv pera impóndrer les cuatre barres es la pintura del artiste barceloní Argemí, que tant agrá a Seser. El catalá Tomás Argemí (Barcelona, 1870), havía illustrat revistes com l’Esquella de la Torratxa per l’any 1900 y, per la mateixa época, pintá l’anacrónica proclamació en Denia al estil dels péplums histórics del expansionisme catalá. El prefascisme nacionaliste sinyorejava la Barcelona d’Argemí, y els seus amics fea temps que havían ideat la Gran Catalunya dasta Oriola, en les cuatre barres com a símbol sagrat.

proclamació-en-DeniaEn un ambient escenográfic que sembla del Sombrero de tres picos d’Alarcón, un almidonat retor beneix la márfega de cuatre barres mentres el poble, representat per monyicots en sarahuells y llauraores d’ópera bufa, es torna gabia aplaudint a no se sap quí ni per quína rahó; perque l’atre candidat, el Borbó, encá no havía alterat cap dels Privilegis y Furs dels valencians, ni prohibit la llengua. Tot era lo mateix, dasta la pobrea, que’n temps del quimerétic Carlos II d’Austria.

La inqueta Seser, que coneix la guerra de simbols que patim contra la Real Senyera, fa una llegea al expóndrer una y atra vegá el dibuixet d’Argemí, en eixa banderola que may aparegué en Denia, com si fora proba documental. N’hia que aclarir que les autoritats borbóniques (‘botiflers’, que diu Seser), usaven en normalitat la llengua valenciana abans del 1707; com demostra, per eixemple, l’escrit del Virrey referent als aconteiximents de 1705, usant lléxic valenciá com ‘placha’, morfología que hui produix arestilla y torna clorótics als catalanistes profesionals y valencianistes matamorta:

«día deu del mes de agost … la Armada de Inglaterra… ancorá en la Placha de la Vila de Altea, ahon estigué fent aigua en lo Riu» (Bib. Univ. de Valencia, ms.16)

Els habitants de Denia, bocauberts, havíen vist en lluntanía la impresionant flota dels 150 navius aliats que ocupaven la mar; y, ademés, el castell estava sinse provisions. Com les condicions socials eren molt roínes, un mercenari conegut com a Basset, al servici dels austriacs, aprofitá l’ocasió y enganyá al poble oferint total abolició de tributs (als pocs mesos es donaríen cónter de l’anganyifa). Al poble de Denia li donava lo mateix l’Austria que’l Borbó. Resumint:

A El 17 d’agost de 1705, l’archiduc estava llunt de Denia, a bord del Britannia o el Ranelagh, buc almirant de la flota que, en el port de Denia, havía deixat 11 navius de guerra en fusilers.

B El 18 d’agost de 1705, ocupat el poble per fusilers inglesos, dins de la iglesia de Denia (no en la plaça major inventá per Argemí dos sigles més tart) es proclamá “Rey de España el señor Carlos III de Austria”, no de Valencia. Els maulets eren molt espanyolistes, y ahon anaven sempre feen idéntic ceremonial en l’estandart imperial del Aguila, el de Carlos V y Felipe II (en Barcelona els diríen els ‘aguiluchos’, per anar amunt y abaix en el pardalot).

C L’eixércit maulet del archiduc sempre entrava en les ciutats en l’estandart imperial dels Austries en el Aguila, la bandera de la Creu de Sent Jordi dels inglesos y atres ensenyes secundaries. Aixina heu feren en Barcelona, com descriu l’italiá Vincenzo Bacallar:

«a 22 de agosto dio fondo en las costas de Barcelona… llegassen hasta las puertas de Barcelona y aclamassen al rey Carlos … enarbolaron Estandarte Austriaco y ciñeron la ciudad» (Bacallar: Comentarios de la Guerra, Génova 1725, I , p.172)

La bandera de cuatre barres no ix may junt a les tropes mauletes que, en 1705 y desde Denia, anaren furtant pollastres per Altea, Muchamel o Xixona, ahon s’endugueren bona pana y els arrebataren “la bandera de las Armas Imperiales”. Fugint rabo borrego, segons descriu Maltés, els maulets baixaren a Muchamel “enarbolando quatro Banderas de las Cofradías de las Iglesias”. El acte de Denia era idéntic al fet en Gibraltar en els mateixos protagonistes, encá que’ls fusilers inglesos llevaren l’estandart Imperial dels Austries y enarbolaren la Creu de Sent. Jordi de la Ciutat de Llondres y Reyne d’Inglaterra:

«el día 14 de mayo (a. 1705) dio vista a Gibraltar… fixando en la Muralla el Estandarte Imperial, proclamó al Rey Carlos el príncipe de Armestad. Resistiéronlo los ingleses, plantaron el suyo y aclamaron a la Reyna Ana, en cuyo nombre se confirmó la posesión y se quedó Presidio Inglés» (Bacallar, p.130)

L’archivera Seser mentix al no dir la veritat vexilológica; pero, clar, si diu que’l drap de cuatre barres no pintava res en Denia en 1705, no ampomaría prémits com el ‘Tardor’ del catalanisme expansioniste.

Els inglesos eren els que realment aguantaven a l’archiduc en el Reyne; fent asobint ostentació ruidosa (‘soroll, sorollós’, com a sinónim del val. clásic ‘ruido’, no es valenciá) del seu poder en Valencia:

«a medio día se repitió hoy la salva de artillería por el nombre de la Reyna Ana de Inglaterra» (Bib. Univ. de Valencia, ms. 460, f.134)

L’enquillotrament de Seser en Batiste Basset

En els escrits de Seser ix asobint el ‘maulet Basset’ com si fora espasacint mordifuig en fortalea de pedra rodena. No obstant, l’erudit catalá Voltes Rius retalla s’aureola:

«Basset, un valenciano que había tenido que salir de España por haber cometido un crimen y que había servido muchos años en el ejército austríaco durante la guerra contra los turcos» (Voltes: Barcelona durante el gobierno del Archiduque, II, p.26)

N’hian més noticies inquetants d’este mercenari que matava per dinés al servici dels austriacs. Un detall de la seua personalitat heu tenim en lo que’l poble va vórer en Valencia:

«7 de febrero 1706: salieron de la casa del Temple los Exmos Milord Peterbourg y el Conde de Carmona en un coche, aquel a la mano derecha y éste a la izquierda… queriendo subir Baset en el, no lo permitió Milord, pues mandó que cerrasen el estribo (…) al salir de la Capilla de los Desamparados… volvió a porfiar Baset en subir también al coche y le sucedió lo que se dixo antes» (Bib. Univ. de Valencia, Ms. 460, Diario de lo sucedido en Valencia y su Reyno, desde el día 3 de octubre de 1700 hasta el 1 de septiembre de 1715, ff. 64, 65)

El despotisme dels mandons maulets y la vilea de Baset, propia de gos falderet, es silenciat per els prémits ‘Tardor’ (Si algú te curiositat per el tema, pot vórer Señeras valencianas y pendones catalanes, 1993, p.345) La sinyora Seser diu que’l héroe Baset, fill d’un fuster d’Alboraya, pelejava contra’ls privilegis de la noblea, pero lo primer que va fer era nomenar a sa mare Marquesa de Cullera, en tots els beneficis de terres y peixqueres. El mateix Baset s’aposentá a viurer en el palau del Arquebisbe en Valencia, d’ahon el tragué a bascollaes el virrey maulet:

«13 de febrero de 1706: el Virrey Cardona se quería mudar en el palacio de el Sr. Arzobispo… lo tuvo que dejar Baset» (Bib.Univ. de Valencia, Ms. 460)

Encá que sembla que era fill d’un Basset d’Alboraya, alguns inglesos d’este apellit anaven redolant per el Reyne:

“Antonio Basset, mercader de nación Inglés, se ha representado que profesando la Sta. Fe Cathólica romana, vive en el Reyno de Valencia veinte años ha, ocho de ellos casado con una muger natural de aquella ciudad donde tiene su casa y habitación” (ACA, Cons. d’Aragó, Sec. del R. de Valencia, Nugat 604, 16 de març 1656, f. 7)

Y també:

“Por parte de Antonio Basset, vecino de la ciudad de Alicante, natural de Inglaterra: Dice que ha doce años que casó en Valencia y veinteytres que vive y tiene su domicilio en la ciudad de Alicante” (ACA, Sec. R. de Valencia, Nug. 604, any 1663, f. 44)

Tampoc es extrany que Basset, d’apellit inglés, estiguera combatint al costat dels fusilers inglesos del archiduc; encá que més d’una vegá el trataren com a gos basset.

Els ‘maulets’ castellanistes

Com la gent no s’anrecorda de res, y la sinyora Seser armalla gábules sobre lo nacionalistes valencians que eren els maulets, ací tenen atre artícul que vaig publicar fa molts anys y que Seser, per lo vist, no ha guipat:

Las Provincias’, 25 d’abril 1996

En Cataluña y en plena Guerra de Sucesión, el 11 de mayo de 1710, se celebró la festividad de la patrona del reino de Valencia en el Monasterio de San Pedro de las Puellas de Barcelona, cantando melodías el coro del Palacio de la Condesa, siendo maestro el sacerdote Tomás Milans. EI acto tenía su trascendencia, al ser promotores del mismo los doscientos valencianos huidos del reino tras la Batalla de Almansa y la ocupación de éste por las tropas borbónicas.

En Barcelona —con paraguas militar de ingleses y portugueses—, los fugitivos de Valencia, Castilla, Aragón y Navarra soñaban con regresar a sus tierras. En los años de espera, cada colectivo mantuvo celosamente sus tradiciones, sin integrarse en la cultura catalana. Quizá a ello responda que, en Barcelona, los ‘maulets’ valencianos usaran la lengua castellana o española hasta en los actos festivos. La pantomima lingüística de hablar valenciano y que les contestaran en catalán no les placía, por lo que la lengua española era la vehicular para todos en la Barcelona de los maulets .EI mismo archiduque maulet Carlos de Austria, en 1712, después de siete años de estar en tierras valencianas y catalanas, siempre se dirigía en español a sus súbditos, fueran los Comunes de Barcelona o el humillado Basset. Jamás utilizó el valenciano o el catalán en cartas y alocuciones.

En consecuencia, el 11 de mayo de 1710, por deseo de los maulets valencianos huidos a Barcelona, las voces catalanas que componían el coro del Palacio de la Condesa interpretaron en la festividad de la Mare de Deu dels Desamparats una serie de coplas compuestas para la ocasión que, entre líneas, reflejaban el angustioso estado de ánimo en que se encontraban. EI tema que rige los cánticos es la añoranza del Reino de Valencia, al sentirse extranjeros en Cataluña:

«Viendo que en María tienen /

su Amparo los valencianos, /

hoy le buscan en María /

porque están desamparados»

(Coro maulet de Barcelona, día de la Virgen de los

Desamparados. Palacio de la Condesa, 11 de mayo de 1710)

 

Las súplicas al poder celestial por estar «en triste y larga ausencia, rendidos, postrados, desterrados», no eran simple retórica. La vil figura del colaboracionista como Raimon no se concebía en 1710, pese a que la suspicacia catalana hacía difícil la estancia de los maulets en Barcelona. Cualquier conversación intranscendente podía suponer cárcel o muerte. Así, en el Dietari del Consell Barceloní leemos que el sábado, a 26 de agosto de 1713:

«los Concelleres fueron a la prisión a presenciar el juicio de un preso que se Ilama Vicente Martínez, valenciano de nación. Fue condenado por espía a cortarle la cabeza, hacerle cuartos, la cabeza puesta en jaula de hiérro, atormentado in capite sociorum y confiscación de bienes»

Lo que más gustó a los Consellers fue la confiscación de bienes, pero el espectáculo del lunes siguiente tampoco lo despreciaron. Tal día, después de ser atormentado lentamente, una jaula con la cabeza del valenciano Vicente Martínez adornaba las calles barcelonesas.

La realidad que muestran los documentos ‘maulets’ contradice la propaganda que cada 25 de abril ofrecen los agentes catalaneros. Los maulets jamás se preocuparon de defender la lengua valenciana, que no consideraban en peligro; pero también es cierto que jamás en la historia del Reino de Valencia se promovió tanto la lengua de Cervantes.

Los actuales textos del Régimen (de la colaboracionista Generalitat) repiten el tópico de la inmersión castellana de la reina Germana, ocultando que fue cosa de niños si se compara con la efectuada por los maulets. Valga de ejemplo que los maulets, los auténticos, autorizaron e impulsaron la representación de obras teatrales exclusivamente en castellano en plena Guerra de Sucesión, entre 1705 y 1707, en Valencia.

EI general Basset y sus compinches asistían complacidos a las comedias y dramas de Calderón, Moreto, Matos Fragoso, Rojas Zorrilla, etc. EI colectivo maulet —en vísperas de la Batalla de Almansa— llenaba el corral de comedias de Valencia para presenciar dramas y comedias donde el valencianismo brillaba por su ausencia. Los 118 títulos era de este tipo:

El Austria en Jerusalem

Los amantes de Teruel

La garza de Portugal

El negro valiente en Flandes

EI genízaro de Hungría

El sitio de Zamora

La Conquista de Orán

El conde Saldaña

Los tejedores de Segovia

Es decir, obras que ensalzaban la lengua española del Imperio y la grandeza de la dinastía austríaca. Igual actuaban los maulets catalanes en Barcelona. En 1708 y en Barcelona, cuando ningún gobierno de Madrid les obligaba a editar obras en español, publicaron los «Anales de Cataluña» en castellano. Se trataba de una obra lujosa, editada «oficialmente» y dedicada al «venerado monarca Carlos III de Austria». Es curioso que el autor rechazara el nombre propio autóctono Narcís, firmando la obra como «Narciso Feliu y Farell, caballero de la Orden de Santiago», presumiendo de pertenecer a una orden del reino de Castilla.

Igual actuaba el Correo Mayor de Valencia, un maulet llamado Jacinto Oliver, que estaba en 1708 en Barcelona y recibió el título de Caballero de Alcántara -de la orden castellana homónima-, por voluntad del archiduque Carlos III. Sorprende más si recordamos que, en el Reino de Valencia, tenían la Orden de Caballería de Montesa. Todo lo expuesto, desde los cantos a la Virgen de los Desamparados a la edición de los «Anales de Cataluña» en castellano, contradice el cliché del maulet catalanista impuesto en nuestros días por la Universidad, demostrando que los infalibles dogmas académicos pueden rozar el ridículo a poco que se investigue. Aunque esto no sucederá mientras tengan los medios de comunicación social o informativos en sus manos.

¿Y per qué asoles n’hiavíen 200 o 400 valencians maulets en Barcelona? Perque may deixá l’archiduc Carlos que l’eixércit valenciá estiguera en armes; despreciant que’l Reyne de Valencia podía oferirli de 6000 a 20000 homens de guerra en poc temps, com es va fer en la Guerra dels Segadors, cuan els catalans asaltaren el Maestrat y els Terços del Reyne, en companyíes de Denia, Oriola, Alacant, Peníscola, etc., chafaren a francesos y catalans en Tortosa y els auixaren dasta Barcelona. L’archiduc Carlos y els seus maulets, tan alabats per Seser, nugaren les mans a l’eixércit valenciá y, ademés, els furtaren dasta els millors caballs que disponíen:

«Domingo, 11 de julio 1706: Este día los 3 Estamentos presentaron un Memorial al Virrey suplicando diesse su providencia para que a los soldados de las Compañías de este Reyno no se les quitasen los mejores caballos que tenían» (Bib.Univ. de Valencia, Ms. 460, f.130)

Suplicaren inútilment. Per supost que’n la Batalla d’Almansa no aná el Centenar de la Ploma en la Real Senyera ni l’eixércit del Reyne que, apartats els seus soldats per ordens del archiduc, estaven admirant els drames de Calderón de la Barca en Valencia, y combatint a sanc y foc gastronómic a clochines y garrofons de paelles mixtes. Respecte als 200 o 400 valencians que fugiren a Barcelona, les dos companyíes que constituiren may dugueren les cuatres barres en cap de puesto, com sugerix marcolfament Rosa Seser. Els maulets valencians en Barcelona combatiren baix banderoles en imagens dels Patrons del Reyne: Sent Vicent Ferrer y la Verge dels Desamparats, que també eren el nom de les dos companyíes. Com els colaboracionistes seguiran endenyant als chiquets en la gábula del 25 d’Abril (que may se havía celebrat), llixquen vostes la carta de Sirat, comandant de les tropes valencianes, als Comuns de Catalunya el 12 de joliol de 1713:

«Los valencianos que han determinado no ausentarse de esta ciudad, que representan al Reyno de Valencia (…) desean los valencianos manifestar su constancia, zelo y fidelidad a su legítimo Rey y Señor (…) alivios que en el presente estado pudieran conseguirse a favor de los que se hallan extrañados de su Patria» (Ms. Castellví, c.1726)

Este document heu reproduix el maulet catalá Francesc de Castellví, u dels capitants de la Companyía Coronela que va deféndrer Barcelona dasta l’any 1714. Els valencians maulets, els auténtics, els que defengueren Barcelona, usaven el castellá pera comunicarse sinse equívocs en els maulets catalans. Y n´hia atra veritat que’ls colaboracionistes callen: els maulets valencians en Catalunya es sentíen “extrañados de su Patria”.

En el castellá del 1710 usat per els maulets, “extrañado” era sinónim de desterrat (del lletí extraneāre > extrañar). La seua patria era el Reyne de Valencia, com recorda Castellví en el manuscrit que escrigué en Viena, en la Cort del Archiduc, per l’any 1726. En ell ofería interesants reflexions llingüístiques (‘otro Idioma que se usa en el Reyno de Valencia’) y geopolítiques, desde sa perspectiva vienesa:

«y estos dos Idiomas Viscaino y Cathalan son entresi muy distintos; y los que llegan de lo interior de la España, en Viscaya y en Cathaluña no entienden una sola voz; y tienen estos dos Idiomas Alfabetos distintos, y nombres muy diversos en las cosas. Assimismo hay otro Idioma que se usa en el Reyno de Valencia y en lo mas se parece al Idioma Cathalan» (f.48)

Castellvi rahonava en sensatea. Mentres que’l vasc no era neolletí, el valenciá y catalá eren germans; pero singularisats l’u del atre, lo mateix que’l territori:

«Con esto se vè claro que los Portugueses, Castellanos, Leoneses, Viscainos, Asturianos, Gallegos, y Navarros son distintas Naciones dentro del continente de la España. Assimismo los Aragoneses, Cathalanes, ÿ Valencianos no son todos unos» (f.48)

Per cert, es curiós la devoció a la Verge dels Desamparats dasta en la volcánica Olot, com mostra la reproducció. Y no creguem, per supost, que siga per l’episodi de la companyía ‘Verge dels Desamparats’ dels maulets en Barcelona, sinós per la valencianisació de Catalunya desde fea sigles.

Verge-dels-Desamparats

Els maulets de tiramisú de hui en día, defensors del catalá y la bandera catalana com Rosa Seser, escriuen desemparat, empar y atres arcaismes y catalanismes que mana l’IEC de Catalunya. Els maulets de veritat, encá que espanyolistes y entusiastes de la dramaturgia en castellá, usaven desamparat, amparat, ampar y, per supost, amparo. Els deniers del 1705 també, ya que mig sigle abans, l’emblemátic franciscá Pere Esteve de Denia, que anava de capellá junt a l’eixércit del Reyne que entrá en Catalunya en 1650, día:

«desamparará… ampara al meu Rey Catolich» (Mercader: Vida de f. Pere, 1677)

Es significatiu que’l recibiment a l’archiduc Carlos en Valencia va ser modélic pera Catalunya, dasta tal punt que’ls maulets de Barcelona publicaren els «Villancicos que se cantaron en la Entrada de su Magestad… Barcelona: Por Francisco Guasch, Impressor, en la Calle de la Paja, Año 1706». Y tot escrit en la llengua del Imperi d’Espanya, en eixe venerat castellá dels arrumbats maulets, ¡y que coses més boniques li díen a l’archiduc!; encá que lo de “garzón”… a un austriac:

«pues ven entrar al Austria por sus Puertas.

Admite Garzón bello

las Llaves que te rinde su obediencia»

Estos maulets caldo d’olives eren els que, segons Rosa Seser i Pérez, defeníen la llengua valenciana usant el castellá; de la mateixa manera que ella heu fa… en catalá.

villancicos

El llenguage puter de Rosa Seser 

Parlat per vora a huit mil persones, el puter es u dels subdialectes que s’ascolten en Suisa. El catalanisme, en la seua estrategia d’angolirmos, ha desfet nostre idioma en mil escachets, denigrant a dialecte puter la que antany era, pera lliterats com fr. Antoni Canals o Cervantes,  modélica llengua valenciana. Els escrits de Seser convertixen en taranyina catalanera l’Archiu de Denia. La astuta dona coneix el valenciá modern, el de sons yayos, y m’heu demostra parlant en atre pilma que chafá l’archiu, conversació que dotoregí sinse escrúpuls. Seser diu a vórer, un atre, aixina, etc.; pero, al escriurer, envisca tot en coents catalanismes típics de chiquet ‘normalitzat’ per colaboracionistes. Aixina, escriu ‘sang’, no el val. clásic y modern ‘sanc’ usat per fr. Pere de Denia y l’erudit Roc Chabás; y no sap redactar sinse aumplir de barbarismes o arcaismes els papers, be en l’adv. cat. ‘aleshores’ o la prep. ‘sota’.

Una y atra vegá, en paperots pagats per l’Ajuntament de Denia, Seser no deixa de fer catalanisme, bosant paraules que dasta la sarna catalanera del 1900 no havíen ferit la sensibilitat dels valencians. Mosatros, en valenciá modern podem dir masero, campesí o llauraor (o llaurahor; si guardem la vella costum de ficar –h-en el puesto de lletra elidida); lo que may ham tingut es ‘camperol’ ni ‘bàndol’, ¡y la de vegaes que la mauleta reglota estes chanques dutes de Catalunya en el sigle XX per els colaboracionistes!.

Esta clar que Seser s’ha guanyat mereixcudament el prémit ‘Tardor’ al apostolat catalaniste. ¡Norabona, Seser!. Per supost que ella construix sinse’l clásic neutre ‘lo’ , y en grafíes puteres com tard, Nord, Sud, que’n valenciá seríen tart, Nort, Sur. També fuig de la pluralisació valenciana, preferint ‘homes’ y ‘joves’ a ‘homens’ y ‘jovens”; adoptant morfologíes del castellá antiu, mallorquí, andaluso y catalá: duresa, bellesa, noblesa, infantesa, en cónter dels clásics y moderns valencians durea, bellea, noblea, infantea….

El català de Seser y el valenciá de Fr. Pere de Denia 

Naixcut en Denia en 1582, fr. Pere Esteve es u dels personats histórics més importants y populars de Denia, y mos deixá interesant prosa y vers en un valenciá que no es lo mateix que’l d’ara, pero que está prop. El biógraf de fr. Pere de Denia va ser Christóval Mercader, que recordava quína llengua parlava el Pare Pere:

«en su lengua valenciana, en que siempre predicava» (Mercader, C.: Vida del Venerable Padre Fray Pedro Esteve, a.1677, p.47)

El franciscá Cristófol Mercader escrigué en castellá la biografía de Pere Esteve, pero mantingué en valenciá les seues conversacions y anécdotes. Com faría falta escriurer un llibrot sobre’l lléxic y morfosintaxis del valenciá de fr. Pere, asoles tratarem detalls:

val. de fr. Pere: “sa fortalea la carrasca… flaquea… ” (ib. p.47)

cat. : “seva fortalesa l’alzina… flaquesa de…”

val. de fr. Pere: “sa riquea” (p.355)

cat.: “seva riquesa”

L’archivera Seser, que tant s’anrecorda de fr. Pere, no li fa cas en cuant a la terminació de sustantius abstractes en –ea. Ella preferix, com s’ha dit, els andalusos y catalans duresa, bellesa, flaquesa, etc. Ademés, n’hian morfologíes de paraules que la gent, raere de rentat el cervell per la inmersió, creu que son castellanes. Aixina, asistint al “Tercio de infantería Valenciana” en l’asalt a Tortosa, el belicós flare Pere de Denia animava als soldats valencians en sa llengua, ahon ix el sust. ‘ánimo’:

«solía cantar a los soldados valencianos, que quedaron en la sangrienta lid en su lengua: Animo los meus germans, que no…» (Vida fr Pere, 1677, p. 171)

val. de fr. Pere: “ánimo”

cat. de Rosa Seser: “ànim”

Del lletí anĭmus naixqué el sust. clásic ‘ánimo’ del valenciá cult. Fora d’algún cas d’ánim per errata, descuit o manipulació, s’ha mantingut la morfología clásica ‘ánimo’, en –o, dasta la prostitució floralista del 1900:

ánimo “ánimo” (Martorell, J.: Tirant, c. 1460)

ánimo “ánimo reposat… flach ánimo… alegrar lo ánimo” (Esteve: Liber, 1472)

ánimo “home de poc ánimo” (Pou: Thesaurus, Valencia 1575)

ánimo “bon ánimo” (Sacro Monte Parnaso, Valencia, 1687)

ánimo “y en lo ánimo de no deixarla” (Ms. Jusep Esplugues, retor de la Vall d’Albayda, a.1734)

Y no asoles en lliteratura clásica o del Barroc; també en la costumbrista y paródica dasta la irrupció del fascisme catalaner del sigle XX:

ánimo “astó ne va servir pera recobrar els ánimos” (Semanari Garrotá de sego, nº 3, Alacant, 1888)

ánimo “m’havia fet el ánimo” (Martínez Ruiz: Canyisaes, Monóver, 1909)

ánimo “els ánimos” (Valls: La verbena, Alcoy, 1935)

En la prosa de Seser tenim ‘ànim’, grafía introduida fa décades per el catalanisme. Abanda de lo dit, el valenciá de fr. Pere de Denia mostra morfologíes verbals hui prohibides:

val. de fr, Pere: “Fuixcam, pert, seguixen” (p.355)

cat. de Rosa Seser : “fugim, perd, segueixen”

L’archivera Seser escampa la morfología que mana l’IEC y sa mascota AVLL:

cat. de Rosa Seser: «col·laboradors locals aconsegueix que…» (Seser: La Guerra de Seccessió, Ajunt. de Denia)

L’autoodi de Rosa Seser a lo valenciá 

En publicacions seues (en dinés dels imposts), Rosa Seser repetix llandosament que’ls valencians tenim un idioma, “el català”, donant fum de gas a lo que diu l’Estatut y fr. Pere de Denia que, si vixquera en 1650, creuría que Seser era catalana. Es repugnant vórer que Seser, tenint paraules valencianes que ascoltá desde chiqueta, preferixca escriurer en arcaismes, morfologíes y sintaxis que mana Barcelona: aquest, aquesta, altre , altra, dues, camperols, llarg, exercit, augment, veritable, gener, arxiver, degà, triomf, concedeix, afegeixen, desenvolupada, arrodonir, nombrosos, record, mentre, aleshores, mitjà, sota, tard, arrossegar, etc. Lo pijor es que, gracies a la Generalitat del PP y sa colaboracionista AVLL, tot s’está ensenyant als chiquets en els coleges, sinse rahonar ni deféndrer el valenciá; que’s paregut al catalá, com també al castellá (ya heu día Valdés en Diálogo de la lengua, a. 1529), pero no lo mateix. Aixina, per eixemple, mosatros no tenim el cat. ‘arrossegar’ que tant agrá a Rosa Seser. Arcaisme ineixistent en val. modern, no l’arreplegá Ros (Dicc. a. 1764), ni Escrig (Dicc. ed. 1851); pero sí els catalaners floralistes de la ed. del 1887, mort Escrig. En valenciá tenim el verp casi homófon ‘rosegar’ y el posv. ‘rosegó’:

rosegar arrails: “una rata… rosegave les rayls” (Ferrer, St. V.: Serm., c. 1400)

rosegar cansalá, forment…: “un verme que rosega” (Esteve: Liber, 1472)

rosegar: ‘rosegar… cortar menuda y superficialmente, parte de un todo; y por ir poco a poco descarnando los huesos de la carne que tenían pegada’ (Ros: Dicc. val., 1764)

Respecte al sust. rosegó, abanda de tros de pa dur, recorde els que fea ma mare en el forn del carrer en farina, hous, armeles, sucre, rent…; eren com cudolets que casi trencaven els quixals.

rosegó dols “este rosegonet… la llepolía que més m’agrá es” (Llobat: ¿Ho ha fet el fill del alcalde?, 1931)

rosegó de pa “sopes y algún rosegó de pa” (Coloqui nou de la chitana, el moro y Chuanet el…, ed.1852)

Recordava Corominas que l’arcaisme ‘arrosegar’ es paraula viva en catalá, no en valenciá. El mateix llexicógraf critica l’us d’arrastrar en valenciá, esperant que’l moviment catalaniste capgirará tot al seu desig (l’AVLL del PP y l’eixércit de funcionaris com Rosa Seser s’encarreguen d’implantar ‘arrossegar’ y demés femerá catalana en el cervell del anderdat poble). En catalá, segons Alcover:

“arrastar: és un castellanisme introduït modernament; el Dicc. Nebrija, ed. de 1585, ja el duu, però no surt en els documents dels segles XVII i XVIII, o hi surt molt poc. El seu equivalent català és arrossegar” (DCVB)

El nacionalisme expansioniste está raere d’estes opinions, no la purea de rahons llingüístiques. Si mosatros, els valencians, tenim el verp ‘arrastar’ arrailat desde fa sigles, dasta en la patrimonial paremiología —‘en la márfega arrastrant’—, per força te que haver documentació que rebatixca lo afirmat per Alcover, y la tenim.

Del lletí rastrum varen eixir poc a poc un palmito de derivats, com el val. rastrar > arrastrar. En el XV era veu valenciana, com demostra Jaume Roig:

rastrar, (a)rrastar “ni rastrará / tan llongues faldes” (Roig: Espill, 1460)

Ya en el Renaiximent estava arrailat en morfología moderna (a + rastrar > arrastrar), en testimonis del seu us notarial, eclesiástic y lliterari dasta el val. modern; encá que’ls erudits catalans neguen esta realitat. Aixina, per eixemple:

arrastrar “arrastrat per los carrers” (Rel. del notari Gaspar Cantó, Alcoy, 1568)

arrastrar “y gramalles de drap arrastrant” (Llibre de Antiguetats, 1611)

arrastrar “qui m’arrastra /… una animeta” (González: Sacro Monte, 1687)

arrastrar “notari, /…de capa arrastrant” (Coloqui…en fer cuchs de seda, 1743)

arrastrar “portar la corda arrastrant” (Galiana: Rondalla, 1768)

arrastrar “un tros de capa arrastrant” (Coloqui… li díen Crisóstoma, c.1770)

arrastrar “arrastrant un gran vestit” (Millás: Una agénsia de criaes, 1874)

arrastrar “no el fan tornar ni arrastrant” (El Tio Cuc, nº 150, Alacant, 1917)

L’us paremiológic del verp era popular en el sigle XVIII:

en la márfega arrastrant “en la márfega arrastrant / no ixquera” (BRAE,

R.M. 6.639, Coloqui en valenciá, c.1790)

en la márfega arrastrant “torná a eixir en la márfega arrastrant” (El Trull, 19 de febrer de 1841)

Com es sabut, en val. modern pert el gerundi la –t al nugarse en fluix enclític:

val.: “va viure sempre arrastranse” (Llibret Foguera San Blas, Alacant, 1930)

val.: “la vérem vindre arrastranse” (Bellver: La creu del matrimoni, Eixátiva, 1866)

cat. de  Seser: la vam veure arrossegant-se.

L’adj. ‘arrastrat’ era de lo més comú en valenciá:

val.: “¡Este arrastrat!” (Roig y Civera: El tesor, Gandía, 1884, p. 41)

cat. de Seser: ‘Aquest arrossegat!’

El verp ‘arrastrar’ en el valenciá d’Andrés Ivars

¿Quí era Andrés Ivars? Un erudit naixcut en Benisa, prop de la Denia de Seser, que cremá sa vida en estudis sobre les flotes del Reyne en 1398, el viage de Joanot Martorell a Llondres, l’ajuda de Valencia al enigmátic monasteri del Mont Sinaí, etc. Franciscá y amic de Fullana, ampliá estudis de paleografia en l’Archiu Vaticá, y els d´Historia en Florencia. Premiat per el Rat Penat en els Jocs Florals de 1919, la seua llabor investigahora era reconeguda per polítics e intelectuals, dasta que uns progresistes li foradaren el cos en 1936 y s’encaramitá al Paraís dels desamparats.

En 1933 era el millor paleógraf valencià, encá que apolític y valencianiste, cualitats criminals pera’ls progresistes. El 8 de setembre de 1936, a la matinaeta, el seu cadáver apareixía tirat en la carretera a Valencia, eixint de Gata de Gorgos a l’esquerra. Havía segut fusilat. Tres mesos abans, resident en Madrit, era director de la revista d’investigació histórica ‘Archivo Ibero-americano’. El 20 de joliol, aborronat, va escriurer que «guardies d´asalt y milisies socialistes» havíen cremat sa residència. En un dramátic Diari escrit en llapisera y mal paper, contá en primer persona els últims díes de sa vida. El sabi franciscá, sinse créurer tanta vilea del ser humá, anotá este comentari ahon trobem el verp arrastrar, el mateix que espenta Rosa Seser:

“volent desenterrar al bisbe de Segorb y arrastrarlo” (Ivars: Diari póstum, 30 juliol, 1936)

El cat. ‘augment’ de Seser y el val. ‘aument’ de fr. Pere de Denia 

En el mateix panflet novelat ahon mos clava la matáfula de les barres d’Argemí, l’archivera Seser escupix morfologíes com l’arcaic lletinisme val., cast. y cat. ‘augment’; que ningú usava en valenciá modern abans del femer catalaniste del 1900.

val. de fr. Pere de Denia: “aument, y en conservació…” (Carta escrita de la mano del Siervo de Dios Pere Esteve, en Vida del venerable, 1677, p.80)

cat. de Seser: “l’augment de…” (Seser: La Guerra de Successió, Ajunt. de Denia)

Del lletí augmentum, desde´ls clásics trobem la grafía valenciana aument, en simplificació consonántica paralela a la que doná l’it. aumentare y el cast., gallec y port. aumentar. Convé anrecordarse de que’l castellá del Barroc, en temps de fr. Pere de Denia, mantenía viu l’etimológic augmento:

cast. augmento: “Sólo en un lustro me debe / Roma augmento y libertad” (Lope de Vega: Rimas, 1612)

cast. augmento: “como interessado en el augmento de estos daños” (Serna, Jacinto de la : Tratado de las supersticiones, México, 1656)

En el pur castella de Toledo, en Corral de Almaguer, trobem eixe verp ‘augmentar’ per l’any 1650:

cast.: augmentar: “pudiere augmentar en la dicha capilla” (Constituciones de la Capilla de Sta. Mª Magdalena de Corral de Almager, año 1653)

La grafía etimológica ‘augmentar’ perdurá en castellá cuan en valenciá ya teníem la morfología moderna ‘aumentar’:

val. aumentar: “en aument de vostra alegría… per aumentar e defendre la sancta fe” (Martorell: Tirant, c.1460)

val. aumentar: “més les ganes aumenten” (Proc. de les Olives, 1497)

val. aumentar “particular conte en aumentar” (Const. Univ. de Valencia, 1611)

val. aumentar “aumentar / de sa caritat la flama” (Alegre: Sacro Monte Parnaso, 1687)

El malcuinat sintáctic de Rosa Seser, segons fr. Pere de Denia

El fascisme idiomatic catalaner ha impost construccions sintáctiques pera alluntarse del castellá. El funcionaris, tremolant, callen y obedixen lo que siga, actuant com a bochins llingüístics. Aixina, la funcionaria municipal Rosa Seser (que diu catalá al valenciá, que escriu que Catalunya era Reyne, que mos refrega les cuatre barres d’Argemí…), construix el complement circunstancial de puesto en prep. ‘a’ davant de topónim:

cat. de Seser : “rei de Catalunya, proclamat a Barcelona”

cat. de Seser: “fets que ocorregueren a Denia”

val. de fr, Pere de Denia: “açí en Valencia” (Mercader, a. 1667, p.94)

val. de fr. Pere: “en Cap de Pals fonch” (ib. p.95)

val. de fr. Pere: “en Belem portal y cova” (ib. p.98)

¿Per qué Rosa Seser construix en sintaxis catalana? Per la mateixa rahó que mentix respecte a la vexilología. Mosatros, en valenciá, desde temps migevals usem la prep. ‘en’ davant de topónim, aludint al puesto ahon estem; y la prep. ‘a’ pera senyalar cap ahón anem:

val.: “yo vixc en Denia”

cat. de Seser: “jo visc a Dénia”

La construcció nostra era clásica, y n’hian millars d’eixemples que, no obstant, no tenen valor pera l’expansionisme catalá:

val.: “tafulles de terra situades en Cauyet” (APH. Sta. María d´Elig, Sig.168, testament de Dona Berthomeua, 7 septembre 1389)

val.: “en Bogia en terra de moros” (A. Hist. Ecl. de Morella, not. Guillem Esteve, 4 octubre 1393)

val.: “Lo rey… en Castelló de Burriana” (ACA, Escrit real dirigit al Justicia de Morella, reg. 2175, fol. 29, 14 març 1402)

val.: “estant lo senyor rey en Capua” (Dietari del capellá d’Anfós, 26 de noembre 1436) val.: “domiciliat en Castelló de la Plana” (Ginart: Rep. dels Furs, 1608)

val.: “en Calp, en Altea y també en Benisa” (Bib. Nac., Ms.3847, Trobes de Jaume Febrer, c. 1670)

Y aixina aplegaríen dasta’l sigle XX. La mateixa sintaxis que trobem en Elig, Castelló o Valencia en el 1300, es mantingué dasta en lliteratura paródica del val. modern, no prostituit per el catalanisme:

val.: “en Castelló mos ha descarregat la pigota” (Semanari El Blua, nº 3, Castelló, 1892)

val.: “no soparé esta nit en Cullera” (Salvador, Carles: Un negosi com un atre, 1921)

val.: “el Tio Cuc en Denia” (El Tío Cuc, nº 116, Alacant, 1917)

val.: “¿Y tu has naixcut en Eixátiva, la terra del Punteret?” (Montesinos, Vicent: Un Belmonte de sotana, 1913)

Dins del mateix Archiu Mun. de Denia, Rosa Seser coneix els millars d’eixemples de cóm els seus antepasasats construíen en la prep. ‘en’, inclús aludint a la sagrá Barcelona:

en Barcelona o Çaragoça” (AMD. Nug. 336, c.1634, f.6v.)

Encá que aumplírem l’archiu de Denia en documents com els sobredits, Rosa Seser mantindrá sa guerra d’autoodi al valenciá.

El valenciá ‘formache’ de fr. Pere de Denia 

Els mecanismes automátics de formació de lléxic y acomodació morfológica y sintáctica anaven a tota máquina a mitants del XVII. El simple cámbit d’una lletra donava singularitat a un vocable respecte al homógraf de la llengua germana:

val. de fr, Pere: “pera sopar una querna y dos dinés de formache” (Ib. p.357)

Els valencians teníen tot el dret pera tíndrer esta singularitat, filla lluntana del lletí forma que, junt al vulgar *formatĭcus, donaríen a lo llarc dels sigles un fum de derivats en les neolletines, incluit el mosárap “formage” del 1100 (DECLLC, 4, 126). Cada neolletina tingué sa particular corrupció: it. ‘formaggio’, cat. ‘formatge’, fr. ‘fromage’, val. antiu “formage” y modern ‘formache’, etc. En tots els idiomes, els filólecs aceptaren el seu vocable, menos els de la terra dels sanch d’horchata, ahon desde Barcelona sentenciaren que’l valenciá ‘formache’ era pecat lléxic y, per tant, heu prohibiren. No obstant, tenim documentació de ‘formache’ en tot tipo de valenciá, siga cult, administratiu o popular:

formache “formache” (Vilarig, B.: Memorial de les mercaderíes, any 1607)

formache “vi del tonellet, / el formache de troncho, / y les panses de Carlet” (BSM, Ms. 6781, Morlá: Hipocresíes de les ames dels capellans, c. 1650)

formache “formache” (Bib. Nac. Ms. Infanta Tellina, c. 1660)

formache “llonganisetes, formache de troncho” (BSM, Ms. 6563, 1745)

formache “dátils, manteca y formache / de diferents calitats” (Romans… pera riures en Carnistoltes después de haver almorsat, 1756)

El delicat ‘formachet’ també heu trobem en temps de fr. Pere de Denia

formachet “el meló y els formachets” (Morlá: Del torn de les Monches, c. 1650)

Y la grafía ‘formache’ en el val. modern d’Alacant, Monóver, Alcoy…:

formache “demanant un rollo y una bola de formache” (Semanari El Campaner, nº1, Alacant, 1886)

formache “botifarres seques… formache (…) formaches de Canembert” (M. Ruiz: Canyisaes, Monóver, 1910, 1914)

formache “als músics… / fabes y formache blanc” (Adam y Ferrer: No’s pot dir la veritat; costums alcoyanes, 1928)

No obstant, la porega a que’ls senyalaren com a incults, fea que’ls erudits valencians tornaren a grafíes arcaisants. N’hia que tíndrer en cónter que, si saforechárem l’inmens fondo lléxic de les neolletines, sempre trobaríem que, en algún temps lluntá, tal veu o morfología que hui asoles es occitana, vasca o valenciana, també era gallega, italiana o viceversa. Els castellans, per eixemple, podríen reivindicar ‘formaje’, al estar documentat en mosárap castellá (DCECH, IV, p.721). ¿Y per qué esta divagació? Perque erudits en tanta noblea y coneiximents com el denier Roc Chabás també caigueren en el mornell de la ultracorrecció anacrónica:

val. de Pere de Denia: “dos dinés de formache” (ed. 1677, p.357)

text alterat per Roc Chabás: “dos dinés de formage” (ed. 1880, p.169)

En la millor intenció del mon, Chabás alterá esta joya del lléxic valenciá de fr. Pere, tornant al model més antiu; sinse aplegar al cat. ‘formatge’, el de Rosa Seser y els machongos dels prémits ‘Tardor’.

El val. Mongó y el cat. Montgó de Seser

En l’archiu de Denia parle a Seser de la morfología del clásic orónim Mongó, que ella escriu Montgó (com mana l’IEC), preguntanli en quína font documental l’havía trobat en -t- adventicia. La dona, en caiguda d’ulls y contracció del risori, no sabía qué dir ni per ahon eixir. Que sapiam, en valenciá may s’ha escrit Motgó, dasta l’aplegá de la prostitució catalanera del 1900, encá que sí n´hian variants com l’insólit Magón de 1557 o el Mongoy de 1677, pero sinse  –t-epentética:

“la isla santa Pola se descubre,/… y el cabo de Martín…/ y Zaphiro que sopla muy pujante / a la halda (sic) del monte navegavan, / y de Magón la punta bien miravan” ((Espinosa: La segunda parte de Orlando, Anvers, 1557, f.71)

D’étim desconegut, alguns li donen orige iber-vasc, emparentat en el cognat modern vasc ‘mendi-goi, montanya superior’ (Vidal, p.488); pera atres es derivat de Mons Iovi o Mons Agón. L´orónim Montgó en –t– no ha eixistit may en valenciá; asoles es contaminació epentética y moderna de mont, duta per filólecs catalaners:

Mongó “la montanya de Mongó” (Beuter: Hist. de Valencia, 1538)

Mongó “del latín Mons Iovis, daría Mongó” (Diago, 1600)

Mongó “Mongó significaría Mons Agón” (Escolano, 1608)

Mongó “ a pres en la montanya del Mongó” (Llib. albará, 322, any 1622)

En valenciá modern es mantingué la morfología, en testimoni d’autors com Blasco Ibáñez y Azorín:

Mongó “montanya de Mongó… de Denia” (Gadea: Tipos, apéndix, 1908)

Mongó “Denia… del Mongó, y encara…” (El Tio Cuc, nº 101, Alacant, 1916)

Mongó “el Mongó” (Blasco Ibáñez: Mare nostrum, 1918)

Mongó “el Mongó” (Azorín: Superrealismo, novela, 1929)

També tenim l’orómin Mongómit, ¿diminutiu de Mongó?:

Mongómit “..de Mongómit ” (Toponimia rural de Sant Joan d´Alacant, 1998)

En minúscula en el modisme ‘De mongó, calla tu y callaré yo’, pot ser que, com la gent apenes eixía del seu llogaret de naiximent, ignoraren que era el nom del gran mont de Denia:

“seguix el afronte, / con que si no es de mongó: calla tu y callare yo”

(Abaristo, peó de obrer de Vila o manobre, any 1813)

El pronom ‘mosatros’ dels deniers 

La nit del 2 de giner de 1873, en el teatro de Denia s’estrená La cara de Mongó, genial apropósit de Manuel Barreda ahon els protagonistes eren fr. Pere de Denia, la Cova de l’aigua, els Pilons del Mongó, la Pansa, el Saladar, etc. L’asunt principal era trobar dona pera’l casori del Mongó, que estava fadrí. Lo interesant es vórer cóm el valenciá del 1873 mantenía característiques com la morfología ‘Mongó’. Els deniers que aumpliren eixa nit el coliseu de Denia ascoltaríen la seua llengua, en vocables com el pronom personal ‘mosatros’, hui prohibit per el fascisme catalaner. Derivat del lletí nos (que ya tenía semantisme de yo + atres), surgiren corrupcions com el fr. nous y el cultisme etimológic portugues nós. En llengua valenciana tingué un llarc trayecte dasta obtíndrer la morfología moderna:

nos > nos altĕros > nos altres > nosaltres > nosaltros > nosatros > mosatros

L’evolució, dins del caos morfosintáctic migeval, mostraría un vaivé d’isogloses. Aixina, en Llull ix la grafía ‘nosautres’ (c.1300); y ‘nosatros’ en doc. del any 1469 (Alcover, DCVB). En valenciá del Barroc tenim un cámbit perceptible en la suau aspenta a l’arcaisme ‘nosaltres’ (que quedaría viu en catalá). Aixina, en temps de fr. Pere de Denia s’advertix la presencia de ‘nosaltros’

nosaltros “y a nosaltros redemir” (Mercader: Vida de f. Pere Esteve, 1677, p. 124)

nosaltros “en nosaltros… quant nosaltros” (BUV. Morlá: Ms. 666, c. 1649)

nosatros

Y també ‘nosatros’, inclús en memorials de la Generalitat. Era l’esclavó morfológic intermig pera aplegar al val. modern mosatros:

nosatros “sent en nosatros” (ACA, Carta del Sec. de la Generalitat Val., 11 de Deembre 1696)

En el 1800, la morfología arrailá de Nort a Sur del territori valenciá era ‘mosatros’, més que atres variants. No obstant, el fascisme catalaner del 1900 ordená que’ls indígenes valencians usaríen la corrupció del lletí que estava viva en catalá: ‘nosaltres’. Als colaboracionistes de la Generalitat actual els sindonava lo mateix que’l pronom ‘mosatros’ estiguera arrailat en el valenciá de tot el Reyne, fora en Castelló, Aixátiva, Alacant, Elig, Valencia o Monóver:

mosatros “al vore mosatros que…” (Bellver: La creu del matrimoni, Eixátiva, 1866)

mosatros “igual que mosatros” (Colom: Tal es Cualis, Castelló, 1872)

mosatros “mosatros també tenim” (El Campaner, nº1, Alacant, 1886)

mosatros “mosatros els homens…” (Semanari El Blua, Castelló, 28 febrer 1892)

mosatros “estem mosatros” (Sansano: Una sublevació en Jauja, Elig, 1896)

mosatros “mosatros mos entenem” (M. Ruiz: Canyisaes. Monóver, 1909)

mosatros “lo que volen de mosatros” (Román: Tots de la mateixa familia, Alcoy, 1937, p. 4)

Dasta en els durs anys de la Guerra Civil, els pronoms mosatros, vosatros eren els dels republicans valencians:

mosatros “ya saps… mosatros” (Semanari “El Obrero” d´Elig, 10 de giner 1938)

Y perduraren raere de la contienda, dasta l’aplegá de la extrema dreta catalanera que hui mos furta y aufega:

mosatros “mosatros a tots donarem de coca en oli un bon moset” (Torregrosa: Pasodoble en Llibret Foguera Carrer Sant Vicent, Alacant, 1944)

mosatros “¡negra sort la de mosatros!” (Llibret Foguera Pl. de las Monjas, Alacant, 1952) mosatros “y mosatros li demanem…” (Llibret Foguera Hernán Cortés, Alacant, 1954)

Per tant, en la nit del 2 de giner de 1873, els deniers que anaren al teatro de Denia escoltaren als actors el pronom ‘mosatros’, no l’arcaisme ‘nosaltres’:

mosatros “mosatros som / del… Mongó / els dos Pilons” (Barreda: La cara de Mongó,1873)

Y vullc aclarir, per si algú s’aborrona al vórer grafíes com ‘espectahor” o ‘teatro’, que heu comprenc desde’l punt de vista catalaniste; mes no dels valencians que volen deféndrer la singularitat del idioma ¿Per qué tíndrer vergonya de l’evolució morfológica lliurement feta per nostres antepasats?. En timidea, Escrig arreplegava ‘espectahor’ en 1851; y el vulgarisme ‘teatre’ va ser un cas aislat de Carlos (no Carles) Ros. Com tinc perea, copie lo que du l’actualisat dhivam:

teatro «En valenciá teníem y tenim el cultisme teatro, del lletí theātrum. La corrupció teatre es invent y foc amic de Carlos Ros, que rechasá teatro per ser homógraf al castellá. Tristament, les arbitrarietats que fea Ros afectaríen a Sanelo o Escrig, que arreplegaven tot tipo de quinquillería idiomática de corrupcions, catalanismes y fósils lléxics com ‘mills’ (equivalent a millor); o ‘volgrá’ (equivalent a vullguera). En el “Formulario de certificado, de los que dan los Archiveros” (Ros: Dicc. 1764, p. 343), pera alluntarse del cast. archivero, sustituix nostra morfología clásica ‘archiver’ per atre invent seu, “argihuer” (p. 343). Per cert, el catalaners fan campaneta de combregar del inventat ‘teatre’ de Ros, sin oferirmos atres eixemples més antius o del sigle XVIII. Aixina que, com asoles trobem el cultisme valenciá ‘teatro’ (y no ‘teatre’), siga en escrits de la Universitat de Valencia del 1600 o en coloquis del XVIII, lo mateix en Novelda, Castelló o Valencia, no tenim rahons pera cambiar sa morfología»

Els valencians cults no usaven atra grafía en idioma valenciá:

teatro “lo Teatro desta Universitat” (Const. Universitat de Valencia, 1611)

teatro “en lo theatro del studi de Valencia” (Dietari Porcar, 20 de maig 1614)

teatro “hagué funció… ocupats en apanyar lo teatro” (Corominas: DECLLC, I, p. 341, doc. valenciá de 1639)

teatro “les empaliades del teatro pera conclusions” (Const. Univ. de Valencia, 1655)

teatro “se li feu… un teatro en alt… el gran concurs de la gent” (BV. Ms. Festes del Centenar a la Verge del Milacre, Cocentaina, 1720)

Encá que’l floralisme catalaner formigá desde’l 1870 al poble valenciá, la morfología culta ‘teatro’ es mantingué en tot el Reyne:

teatro “el meu pare está en la porta del teatro” (La nit que venen els musics, Alcoy, 1855)

teatro “en algún atre teatro” (Secanistes de Bixquert, Eixátiva, 1867)

teatro “se habilitá pera teatro el fornal de les calderes de…” (El Tío Gabia, Novelda, 6/XII/1883)

teatro “la gent que se li fica al teatro de baldraga” (Semanari El Blua, Castelló, 21 febrer 1892)

teatro “no veu may el teatro per dins” (Semanari El Cullerot, Alacant, 17 abril 1898)

teatro “y per la nit, el castellet, el teatro” (Canyisaes, Monóver, 1912)

teatro “el teatro está radiant” (Llibret Foguera Plaza de las Monjas, Alacant, 1948)

Rosa Seser, tisparix del rebals catalaner

Hui tenim una trinchera defenguda en garridea per uns poquets valencians y, enfront, el potent eixércit catalaniste de la Generalitat del PP, en funcionaris com Rosa Seser que defenen en ungles y dents el catalá y, marcolfament, la bandera de Catalunya. ¿Algú els ha dit chut? Tot lo contrari. Els donen ánimos y prémits ‘Tardor’, abanda de caramullar bolchaca a fi de mes. Aixina, la ‘Tardor’ Rosa Seser insistix que’ls documents en valenciá estaven en catalá:

«document de la presa de possessió del senyoriu d’Ondara de l’any 1502, consta de 20 pàgines en català» (Seser, Arxiu Mun. de Denia: Aguaits, 2010)

idioma valencianoEn cuansevol archiu o biblioteca en fondo antiu n’hian testimonis de quína llengua o idioma era el dels nostres antepasats. Per eixemple, els manuscrits de la Univ. de Valencia, ahon hui tot está catalanisat, recorden lo que estava escrit “en Idioma Valenciano”, com eixa composició de Blasco y Ciurana (Bib. Univ. Valencia, Ms. Relació del carrer d’Alboraya, c. 1687) ¿Qué valenciá du el manuscrit? Prou paregut al d’ara, com mostrá este eixemple tret del original de la Univ. de Valencia:

«en lo carrer de Alboraya / y la sanch está chorrant /… el glotonás de Valero / del coche no va abaixar / perque la pancha li aplega / dels camals més de dos palms» (BUV, ms. Rel. del Carrer d’Alboraya, a.1687)

El mateix manuscrit du atres composicions, com ‘Dos DECIMAS cuyas vozes equivalen al lenguaje castellano y valenciano’, en este estil:

«Treballant estos de día, / y este de día y de nit, / forzós es que ixca polit» (BUV, Décimas, c.1680)

Tornant a la sobalma de Rosa Seser (ubicá en Pl. d’Enric Valor ¡ay!, al costat de la Pl. del País Valencià ¡ay, ay!), dasta fa poc no era la mateixa. Aixina, quí redactá el catálec de la documentació del Archiu de Denia en 1981, respetava la realitat idiomática:

valencianos“a. 1551, siete acuerdos entre Jávea y Denia, 51 hojas en folio, en valenciano y castellano (…) a. 1599…, en valenciano y latín” (Cat. Archivo Mun. de Denia, a.1981, p.12)

En l’Archiu de Denia tenim, per eixemple, documentació en valenciá del 1600, alluntat del actual, pero en característiques que hui perduren. Aixina, en el Nugat 336 (cast. Legajo, cat. Lligall), llegim el topónim Abiar, d’etim árap alusiu als pous, y la referencia a Benitachell:

“les Alqueríes de Benitachell y Abiar” (AMD, Nugat 336, any 1662)

Els catalaners, actualment, escriuen: “les masies de Benitatxell i…”

El mateix Nugat 336 conté el Llibre del Ofici de sombrerer y pasamaner de Denia, en plurals com ‘jovens’, ‘cofrens’ y morfosintaxis com esta:

val. de Denia: “pera els cofrens… faena… jovens” (AMD, Nug. 336)

cat. de Seser: «per als cofres… feina…joves»

val. de Denia: “Joyes fetes per la Ciutat de Denia… y ordenat que en la Yglesia… Sent Joachim… ánimes dels fels difunts … soterrar… dins huit dies.. fer faena…” (AMD, Nug. 336, c. 1650)

En els manuscrits del archiu de Denia, el de Rosa Seser, ix asobint el sust.’bolsa’; vocable perillós pera opositors o estudiants en l’any 2014. En cas que’l usaren, els acarrejaría suspens segur. En el sigle XVII, com els deniers eren lliures y no supeditats al fascisme filológic catalaner, si usaven esta veu:

bolsa “de la bolsa comuna del dit ofici una tacha general” (AMD, Nug. 336, c.1634)

Hui, els colaboracionistes del Diccionari Normatiu Valencià han fet desapareixer el sust. ‘bolsa’, sinse tíndrer en cónter sa patrimonialitat. Del lletí ‘bursa’ ixqué l’occitá borsa y els antius castellans y gallecs bursa, bulsa, bolssa, , etc. Ya en el Renaiximent, en port., cast. y val. apareix ‘bolsa’, como recordava Corominas:

bolsa «Onofre Pou imprimix una forma valenciana bolsa, que també ha predominat en el Reyne de Valencia pera atres acepcions secundaries com la bolsa dels llibres; alguns valencianistes usen en lloc d’ésta una variant normalitzada, la borsa, que no sembla tradicional ni acertá» (DECLLC, II, p.147)

El mateix etimólec torna a donar testimoni: ‘la bolsa, variant valenciana” (DECLLC, VI, p.967) Aixina, efectivament, nostres antepasats coetaneus del marqués de Denia usaven esta morfología:

bolsa “molt bona bolsa” (Timoneda: Quejas de Valencia, 1570)

bolsa “la bolsa dels llibres” (Pou: Thesaurus, 1575)

bolsa “y buidaren les bolses” (BRAH, ms. Dietari Porcar, a.1614)

bolsa “quines bolses no derroguen” (Coloqui entre Vendrell, Polop y Morlá, c.1635)

bolsa “molt pochs dinés en la bolsa” (BUV, Morlá: Ms. 666, c. 1649)

bolsa “els apuren als pobrets de bolsa” (BSM, Mulet: Hipoc. de les ames dels capellans, c. 1650) bolsa “dos bolses de tafetá morat… bolses de corporals” (AMC, Inv. Santa María de Castelló, 30 de giner 1688)

N’hiavíen rahons pera que nostres antepasats espentaren al sust. ‘bosa, bossa’ en valenciá: l’anfibología inelegant en ‘bosa, bossa’ del verp bosar; cast. vomitar:

“tan farta de pa que bosa” (El Mole, 1837, p. 31)

També ix el clásic ‘disapte’ en el val. de Denia; atra morfología que ningú vol vórer ni de llunt (ni catalanistes ni valencianistes), encá que siga valenciana y més clásica que les barraques:

val. de Denia: “dos dinés cada disapte” (AMD, Nugat 336, f.7r.)

Tratant del Convent de les Agustines, Rosa Seser mos produix aixerdor en grafíes com ‘ganxo’ y ‘midó’. El sust. gancho es mosarabisme valenciá d’étim desconegut (¿del prerromá *ganskio?). Documentat en –ch– en el sigle XIII, may s’ha perdut la grafía ‘gancho’ (DECLLC, doc. a. 1299) en registres lliteraris, cancillerescs, dietaris, etc.:

gancho “ganchos de ferro” (Beuter: Hist. de Valencia, 1538)

gancho “parleu poch y ab gancho” (Martí Pineda: Consells, c. 1570)

gancho “ganchos de traure la carn de la olla” (Thesaurus, Valencia, 1575)

gancho “y tres ganchos de ferro” (Dietari Porcar, a.1599, f.31)

gancho “prohibir també chusos… y ganchos” (Cr. de J. Ferrer, Imp. Mey, 1618)

gancho “que deguen portar gancho” (Llib. establiments de Peníscola, 1701)

Respecte a l’atre, en val. clásic era amidó, del lletí amylum > amidum, que sumant l’artícul árap ‘al’ donaría almidó, que Alcover considerá del val. modern (DCVB); y aixina es:

almidó “dos onces de almidó” (Bib. S. Morales, Ms. 6563, 1745, f. 50)

almidó “que la roba la erta el almidó” (Bib. Nic. Primitiu, Ms. 420, c. 1795)

almidó “antigues costums… almidó” (Canyisaes, Monóver, 1911)

almidó “y untá el paper en almidó” (El Tío Cuc, nº 138, Alacant, 1917)

almidó “¿y qué li agrá més de Reims? El almidó” (Salvador, Carles: Un negosi com un atre, 1921)

El cámbit catalaniste en els archius valencians

En lo que fa Rosa Seser en Denia podríem redactar un Decálec del furgastillo ‘Premi Tardor’; pero, com algú s’ascarotará d’este ‘decálec’ que escric, hia que dir que’s morfología analógica en atres valencianes com diálec o prólec; que’ls parásits catalaners obliguen a escriurer decàleg, pròleg, etc. No obstant:

prólec “lo prólech que feu…” (Canals, fr. Antoni: Carta de St. Bernat, c. 1395)

prólec “prólech de…” (BUV, Adoració de Ihesús Crucificat, c. 1480)

prólec “prolech del benaventurat…” (Corella: Lo Primer del Cartoxá, 1496)

decálec “decálec”(Fullana: Voc. valenciá, 1921)

Qui escuadrinye en archius municipals del Reyne, de Nort a Sur, de Morella a Oriola, s’ancontrará una invariant: la llengua o idioma valenciá era la vehicular y es respetava el nom d’ella. Aixina, en l’Archiu Mun. d’Oriola (hui en l’Históric) m’encontre ordens de la Generalitat en valenciá, cridant als jovens pera l’eixércit, el mateix que defengué al Maestrat dels atacs catalans en la Guerra dels Segadors. Encabant, en el sigle XVIII, baix la suau inmersió en castellá, es traduiren els llibres d’oficis al castellá, y aixina quedá escrit:

“traducido del Idioma Valenciano en el Castellano, de los quales …” (Archiu Hist. d’Oriola , FM, nº 12 Demanda del Oficio de Cerrajeros y Escopeteros de esta Ciudad de Orihuela, 1764, f. 41)

Pasat el temps, en sesio del 28 de giner del 1919, en l’Ajuntament d’Oriola s’armá un cómic canyaret idiomátic entre descendents dels murcians duts per el cardenal Belluga en el sigle XVIII y els oriolans d’arrails valencianes:

Joaquín-Agrasot

«Dan cuenta cuenta de una comunicación escrita en valenciano de la Sociedad Lo Rat Penat, dando el pésame al Ayuntamiento por el fallecimiento de D. Joaquín Agrasot” Al llegir el secretari el comunicat “es interrumpido a las primeras palabras por el Sr. Martínez Arenas, que dice no debe seguir leyéndose el precitado oficio por estar en una lengua, que no es la oficial»

Per lo vist, en Oriola encá parlava valenciá una part de la població, al traduir l’escrit els consejals Manuel Ferris, Antonio Bonafis y Jose Luna. Ha botat un sigle desde aquell incident de 1919, y anem com els carrancs en l’asunt de la llengua.. El valenciá está prohibit, y els funcionaris han mutat en premiats colaboracionistes de la implantació del catalá y la márfega.

Per últim, per acabar la festa en pau, açí tenim atra vegá la Relació del Carrer d’Alboraya, “en idioma valenciano” (BUV, ms. a.1687). Com podem vórer, el naiximent de lléxic estava actiu en el XVII, com demostra la 1ª doc. del verp cabronechar, hui desa-paregut dels diccio-naris de meu cordial enemic Colomina (DNV, 2014) o del sinyor de López de los Verdejos (DRACV).

en-idioma-valenciano

cabronechar: verp derivat de cabró: fer el gambaire, estant seré o bufat.

chiular: verp clasic perseguit per esclafapets de l’AVLL, sempre a cachimones en la clásica –ch-: “sentíen bramar los (l)leons e chiular les serpents” (Villena: Vita, 1497)

pera: equival a la prep. cat. ‘per a’; y a la també val. ‘pa’.

dropo –adj. d’étim ductós, ¿mosarabisme?. Pot víndrer del lletí hydropicus, per la melsa dels que patixen d’hidropesia; mes no sembla coherent en el semantisme valenciá d’home astut en sórdides intencions. ¿1ª doc. en val.?. En cat. ix més tart.

caravina: en cat. du vibrant múltiple –rr-, ‘carrabina’.

siti : no l’arcaisme setge, que oferix homonimia parcial en setse: “jovens de setse anys” (Porcar, J.: Dietari, 1626); “setse: diez y seis. Lo setse de giner” (Escrig: Dicc. 1887)

burlanse: caiguda de –t del gerundi + fluix enclitic: burlant + se = burlanse.

y: conj. copulativa valenciana, no la ‘i’ de colaboracionistes y títaros dela llengua. este, no’l demostratiu ‘aquest’ de Seser, fonda especialista en el Marques de Denia.

Y sinse mes cabronechar, en el cap com un tabal, nemon chiulant a tastars figatells en Denia… en puesto ben alluntat del entaranyinat archiu de Rosa Seser i Pérez i Tardor.